.: :.                  
                                          
                            | DomovOznamy | Rozvrh | Aktivity | Krúžky | Plány | Download | Kontakt | Linky |                  
                .: MENU :.              .: Projekt ESF :.                                                              
           

 

Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť


Projekt je spolufinancovaý zo zdrojov EU



Publicita projektu (apríl 2012 – jún 2012).

Posledné mesiace projektu tvorili pre manažéra publicity hodnotiacu fázu zverejňovanú pre širokú verejnosť prostredníctvom internetovej stránky školy.

V úvode tohto obdobia sa manažér projektu zameral na „Tvorivé činnosti žiakov“.  V rámci nich Tanec - tanečné schopnosti a talent, ktorý nepochybne rómske detí majú, predovšetkým v oblasti hudby, spevu a tanca, sa snažili rozvíjať u týchto žiakov učitelia predovšetkým na hodinách telesnej výchovy. Rómske deti majú vlastné štýly, vlastné predstavy o choreografiách, neprijímajú len názor tanečného učiteľa, lektora, trénera. Počas nácvikov sa snažili dokonca inšpirovať a ponúkali aj vlastné návrhy, ako by malo ich vystúpenie vyzerať.

     Estetické cítenie žiakov.

To bolo realizované hlavne na hodinách výtvarnej výchovy prostredníctvom inovovaných moderných didaktických prostriedkov. Vyučujúci ponúkali žiakom bohaté výrazové prostriedky a rozmanité vizuálne, hmatové a emocionálne zážitky sprostredkované moderným výtvarným  umením. Snažili sa tak prelomiť bariéry izolovanosti, ktoré stoja v ceste ich prirodzeného vývoja. Formou rozhovoru, čítaním rozprávok, počúvaním hudby a pozorovaním okolitého sveta ich učiteľ navádzal na vlastné vyjadrenie a samotnú realizáciu videného a počutého zážitku. Žiacke výtvarné práce boli prezentované na výstave žiackych prác a skompletizované do súboru fotografií.

     Hudba.

Rómski žiaci radi spievajú a tancujú, preto bolo nutné zameranie na spev, hudbu a rytmus. To sa realizovalo na hodinách hudobnej výchovy. Vyučujúci kládli dôraz predovšetkým na slovenské a rómske piesne. Žiaci sa zapájali do tvorby výstupov týchto hudobných aktivít takým spôsobom, že naspievali CD s vianočnými piesňami a koledami a modernými slovenskými a rómskymi piesňami.

Metódy využívané pri pohybových činnostiach žiakov.

Na dosahovanie optimálnych výsledkov práce so žiakmi má nezanedbateľný vplyv aj výber a správna voľba metód, ktoré vyučujúci zvolili. Boli to predovšetkým motivačné, expozičné, fixačné a diagnostické metódy.

Na záver.

Predkladaný projekt je potvrdením toho, že najlepšia investícia je investícia do vzdelania, čo v širšom kontexte vytvorí predpoklady uplatnenia sa príslušníkov MRK na trhu práce a celkovú sociálnu inklúziu do spoločnosti.

     Vzhľadom na východiskovú situáciu cieľovej skupiny je evidentné, že MRK patria medzi najohrozenejšie skupiny nášho obyvateľstva, trpiace vysokou mierou deprivácie a sociálnej exklúzie a následne silnou závislosťou na podpore štátu. Je preto potrebné zamerať sa na komplexné riešenie vzdelanostnej situácie MRK uľahčením prístupu ku vzdelaniu už na začiatku ich vzdelávacej dráhy – v našom prípade od piateho ročníka, kedy títo žiaci prechádzajú z Podhorian na našu školu.

Po ukončení projektu.

Manažér publicity skonštatoval, že po skončení realizácie projektu predpokladá škola veľmi pozitívny vplyv výstupov  na vyučovanie a z tohto dôvodu bude  práca so žiakmi z MRK prebiehať aj naďalej projektom pilotne overenými modernými metódami. Všetko ostatné by pre školu a jej činnosť  znamenalo krok späť.

Na aktivity projektu budú nadväzovať ďalšie činnosti, ktoré budú nielenže pokračovať v nastúpenom trende, ale budú ešte akousi nadstavbou v tom, že začlenia aj nové cieľové skupiny, napr. občanov mesta Spišská Belá, rodičov žiakov, pedagógov okolitých základných škôl a pod.

Predpokladá sa, že po implementácii projektu nastane významný pokrok – a to nielen vo vyučovacom procese ako takom, ale aj v rámci verejnej mienky, ktorá si na základe úspechov uvedomí potrebu prechodu od tradičného k modernému a to nielen v oblasti vzdelávania, ale napr. aj sociálnych vecí.

Všetky aktivity budú realizované aj po skončení projektu. Orientovať sa budú aj na skupiny žiakov, ktoré dovtedy nezahŕňali, takže v konečnom dôsledku sa nemôže stať, že niektoré deti nepocítia kladné účinky projektu.

 


Publicita projektu (október 2011 – marec 2012).

Aj v tomto období bolo najsledovanejším aspektom celého projektu postupné informovanie verejnosti o jeho priebehu prostredníctvom internetovej stránky školy.

V úvode manažér projektu rekapituloval celé posledné obdobie a charakterizoval činnosť v aktivitách “Alternatívna kniha Živá príroda“, „Praktická zábavná fyzika“ a „Spev, tanec a umenie“.

V rámci aktivity „Poďme spoznávať našu Zem – Interaktívne v geografii“ a jej tematického celku Typy krajín na Zemi, zorganizovala p. učiteľka Charitunová 20. októbra 2011 návštevu ZOO v Košiciach. Jej hlavným cieľom bolo zážitkovou metódou sprístupniť žiakom druhy zvierat v jednotlivých typoch krajín, s ktorými sa doteraz stretli iba na obrázkoch.

Tejto zaujímavej akcie sa zúčastnilo 40 žiakov. V zoologickej záhrade mohli obdivovať 170 druhov zvierat z 5 kontinentov.

V článku pod názvom „Skúsenosti žiakov“ zhrnul doterajšie aktivity žiakov v rôznych súťažiach a reprezentácii školy.

Štúdium cudzích jazykov má v súčasnosti už i v základných školách svoje opodstatnenie. Je však oproti ostatným predmetom  o niečo náročnejšie a vyžaduje si zo strany učiteľov i žiakov veľkú dávku trpezlivosti. Preto sa v rámci projektu vyučujúci snažia o využitie čo najpútavejších foriem a metód práce. V článku „Smelo a zábavne po nemecky i rusky“ manažér publicity vyzdvihol najviac používané pútavé formy a metódy práce.

Keďže jednou z typických vlastností detí je súťaživosť, tvorcovia projektu sa rozhodli zaradiť v rámci niektorých predmetov žiacke súťaže. Tie sa v rámci projektu doposiaľ realizovali prostredníctvom  predmetov slovenský jazyk a literatúra a výtvarná výchova. V článku „Realizované súťaže“ manažér projektu menovite vyzdvihol ocenených žiakov týchto súťaží.

Každý vyučovací predmet má v rámci výstupu vo svojej záverečnej fáze naplánovanú tvorbu rôznych učebných materiálov. Závisí to od špecifickosti každého predmetu. V článku „Tvorba vyučovacích materiálov“ sa rozsiahlejšou formou zaoberal manažér publicity touto analýzou po jednotlivých vyučovacích predmetoch.

Našim žiakom sa snažíme poskytovať nielen vzdelanie, ale aj kvalitné využitie voľného času v čase po vyučovaní v krúžkoch a záujmových útvaroch, ktoré vedú naši pedagógovia.

Žiaci, vrátane žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, sa každoročne zapájajú do rôznych športových, umeleckých súťaží a prezentujú sa pred školským kolektívom i pred širšou verejnosťou s kultúrnym programom. V článku „Dalšie aktivity rómskych žiakov“  manažér publicity vyzdvihol ich záujem i o využitie voľného času a ich ďalšie zaujímavé aktivity, ktorými sa prezentujú.

V rámci projektového tímu sa zúčastňoval manažér publicity pravidelných stretnutí 1 krát mesačne, na ktorých si spoločne určovali hlavné priority, postupy a ciele.

 


Publicita projektu (apríl - september 2011)

Najsledovanejším aspektom celého projektu je postupné monitorovanie jeho priebehu na internetovej stránke školy. Preto sa v tomto období zameral manažér publicity predovšetkým na túto oblasť.

V úvode sa zameral na aktivitu pod názvom „Alternatívna kniha Živá príroda

Táto aktivita sa realizovala na predmete biológia. V jej prípravnej fáze učitelia biológie navrhli témy vyučovacích hodín, na ktorých vyučovali inovovaným spôsobom. Ostatní vyučujúci si vytvorili plán práce vychádzajúci z predložených tém a vytvorili krátkodobé vzdelávacie projekty.

Na vyučovacích hodinách sa snažili žiaci v rámci projektov kreatívne a činorodo pracovať s učebnou látkou a textom z rôznych zdrojov a inými didaktickými pomôckami formou zaujímavých a progresívnych  metód. Naučili sa tak pracovať s fotoaparátmi a s mikroskopmi a vypracovali projekty a prezentácie jednotlivých tematických celkov v Power Pointe.

Pomocou obrázkového materiálu vytvorili v 5. ročníku výučbové CD „ Živá príroda“, v 6. ročníku ich čaká vypracovanie pracovných listov k jednotlivým tematickým celkom obohatených o fotografie.

Hlavnou úlohou aktivity „Praktická zábavná fyzika“ je praktickou činnosťou získavať a overovať vedomosti z fyziky, ktoré môžu žiaci využívať  v bežnej praxi. Na poznávanie fyzikálnych javov budú použité rôzne spôsoby v škole či doma, na hodinách sa bude využívať netradičné precvičovanie učiva:

tvorivým spôsobom na učenie objavovaním, skúmaním a spoluprácou

budú sa vyrábať pomôcky na vyučovanie a programy tak, aby žiaci a ich spolužiaci lepšie pochopili dané problematiky (žiaci ich budú prezentovať pred triedou)

využívaním informačno – komunikačných technológií – tvorba a využívanie vlastných materiálov na hodinách fyziky v 6. ročníku (tematické okruhy Látka a teleso, Elektrický obvod)

využívaním inovovaných didaktických prostriedkov vo vyučovaní

„Fyzikálna súťaž“  - príprava súťažných pravidiel, tvorba súťažných testov, nácvik testovania žiakov, porota zložená zo žiakov a učiteľov, (možné témy súťaže: najoriginálnejšie pokusy, najlepšie zrealizované pokusy a pod.)

            Aktivita „Spev, tanec a umenie“ má stanovených viacero cieľov:

podpora zvyšovania kvality výchovy a vzdelávania s dôrazom na odstránenie prekážok zaostávania žiakov z rómskej komunity voči ostatnej populácii v piatom ročníku

pomocou inovatívnych vyučovacích metód vytvoriť u žiakov zážitok úspešnosti, ktorý má eliminovať pocit menejcennosti, pesimizmu, tendencie k izolovanosti cieľovej skupiny z málo podnetného sociálneho prostredia

mobilizovať ich kreativitu, prostredníctvom ktorej sa dá vyjadriť individuálna výpoveď o vnútornom prežívaní pocitov aj bez slov

odstrániť negatívne pocity, postoje a poskytnúť priestor na odbúravanie nahromadeného napätia a agresivity u žiakov

dať možnosť žiakom využívať všetky nástroje a prostriedky na rozvoj vlastnej osobnosti a ich kultúrnych orientácií

zohľadniť osobnostné, kultúrne, jazykové a sociálne špecifiká a vzdelávacie potreby MRK

Prioritnou funkciou tejto aktivity je skvalitnenie výučby na hodinách telesnej, výtvarnej a hudobnej výchovy prostredníctvom nových foriem práce so žiakmi a zároveň znížiť stres s príchodom do nového prostredia.

Aktivita sa realizovala prostredníctvom týchto činností:

kurzy tanca

rozvoj pohybových, tanečných schopností a talentu žiakov z MRK

rozvoj osobnosti a estetického cítenia žiakov

rozvoj tvorivej činnosti žiakov prostredníctvom hudby.

            V mesiacoch júl a august 2011 vyučovanie z dôvodu letných prázdnin neprebiehalo, tak si učitelia mohli premyslieť nové stratégie a postupy v ďalšej realizácii projektu.

            V septembri opäť začal svoju ďalšiu činnosť manažér publicity v rámci projektového  tímu, kde si spoločne určili hlavné priority, postupy a ciele.

 


 

.:Pokračovanie aktivít projektu:. .: 7.7.2010:.

 

Realizácia projektu:

 

            V termíne od 29.3.2010 – 22.4.2010 sa učitelia zapojení do projektu zúčastnili kurzu 1 pod názvom Digitálna gramotnosť učiteľa. Jeho obsahom boli  základné pojmy počítačovej terminológie, programy – operačné systémy, informačné siete, komunikácia, PC v bežnom živote, človek a počítače, bezpečnosť dát, ochrana autorských práv, Word, Excel, webové stránky, internet Explorer 8, Mozila Firefox, Opera, vyhľadávanie a bezpečnosť na webe a elektronická pošta. Cieľom tohto kurzu bolo vytvorenie rovnakej „štartovacej pozície“ v oblasti všeobecnej digitálnej gramotnosti pre zúčastnených učiteľov, t.j. získanie ďalšieho rozvoja digitálnej gramotnosti, ktorej súčasťou môže byť napr. aj rozvoj kompetencií učiteľa pre celoživotné vzdelávanie, spoznanie otázok bezpečnosti a rizík pre žiakov učiacich sa vo virtuálnom priestore a pod.

            V termíne od 26.4.2010 – 20.5.2010 absolvovali kurz 2 pod názvom Moderná didaktická technika v práci učiteľa. Bol zameraný na základné informácie, charakteristiku a rozdelenie modernej didaktickej techniky, digitálny fotoaparát, grafické editory, zvukové editory, techniku pre záznam a tvorbu zvuku, tvorbu vlastných CD, techniku pre záznam a tvorbu videa, E – learning a vytvorenie prezentácie - PowerPoint. Cieľom tohto kurzu bolo oboznámenie účastníkov s modernou (IKT) didaktickou technikou, jej efektívnym používaním vo vzdelávacom procese. Učitelia sa okrem iného oboznámili s didaktikou práce s obrázkami, animáciami, grafmi, s multimédiami, zvukom, fotografiou a hudbou, s didaktikou práce s internetom, s didaktikou riadenia digitálnych zariadení, spoznávali nové formy organizovania vzdelávacieho procesu na báze využívania interaktívnych tabúľ, vrátane alternatívnych vzdelávacích systémov a technológií (využívanie videokonferencií, blogov a pod.).

            Dňa 24.5.2010 sa začal kurz 3 pod názvom Interaktívne vzdelávanie žiakov základných škôl.  S jeho obsahom Vás oboznámime po absolvovaní kurzu.   

 

                                                                                            

                                                                                                                Mgr. Stanislav Pitoniak

                                                                                                         riaditeľ ZŠ


 

Modernizácia vyučovacieho procesu v ZŠ Štefánikova 19, Spišská Belá

 

            Jedným zo základných pedagogických princípov našej školy v rámci súčasného školského vzdelávacieho programu je podporovať talenty, osobnosť a záujmy žiakov, dať šancu každému žiakovi, aj žiakovi zo sociálne-znevýhodneného prostredia, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech.

            Preto sa naša základná škola  v rámci operačného programu Vzdelávanie zapojila do projektu pod názvom Úspešný prechod žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do nižšieho sekundárneho vzdelávania.

            Jeho nosnou témou je zvládnutie náročného prechodu týchto žiakov zo štvrtého do piateho ročníka našej školy. Je to prechod, ktorý je sprevádzaný množstvom zmien, napr. zmenou jedného učiteľa na všetkých predmetoch k vyučovaniu každého predmetu iným učiteľom, zmenou kolektívu spolužiakov, zvýšenými nárokmi učiteľov jednotlivých predmetov, ktoré vyplývajú zo zvýšeného množstva učiva, ktoré musia zvládnuť atď. Adaptovať sa na toľko zmien je problematické pre väčšinu žiakov, preto sa takýmto spôsobom pokúšame aspoň sšasti túto situáciu zmierniť.

            V rámci tohto projektu bude vyškolených a priebežne preškoľovaných 15 interných pedagogických zamestnancov školy v práci s informačno-komunikačnými technológiami, čo je základom úspešnej modernizácie celého tohto procesu, škola získa množstvo nových didaktických prostriedkov a vytvorené budú i nové  učebné materiály, ktorých úlohou bude zvýšenie motivácie žiakov k vzdelávaniu. Navyše sa učitelia stanú autormi vlastných doplňujúcich učebných materiálov a získajú tak dostatočné a bohaté skúsenosti s touto prácou, čo umožní pokračovanie aj v ďalších školských rokoch a v ďalších ročníkoch.

            Hlavnými aktivitami projektu sú:

  • Informačno-komunikačné technológie v práci učiteľa
  • Hravo zvládneme jazyky i medziľudskú komunikáciu
  • Moderné interaktívne vyučovanie
  • Spev, tanec a umenie
  • Domáca kuchyňa dejepisu
  • Doučovací a vyrovnávací kurz slovenčiny a matematiky

Celý projekt aj s prípravnou fázou je realizovaný od marca 2010 do júna 2012.

V prvom roku projektu chceme realizáciou jednotlivých aktivít dosiahnuť podstatné zníženie školskej neúspešnosti žiakov a v druhom roku bežiaceho projektu budú aktivity smerované už aj na šiesty ročník. Súbežne budú do projektu včlenení aj noví žiaci piatych ročníkov. Po ukončení projektu budú aktivity smerované pre siedmakov, šiestakov a nových piatakov. Takto to bude analogicky pokračovať i v ďalších školských rokoch.

 

 

                                                                                                          Mgr. Stanislav Pitoniak

                                                                                                                 riaditeľ Z

 

 

       
  TOPlist

 

 

 

 

     
                           
           .: SUBMENU :.                  .: ANKETA :.         
     
    Download

    Infovek
 
    Guestbook 
 
    Chat
 
    Kalkulačky
 
    Fórum 
             

 

     
                           
           
                                             .: autor  Laco  /  webdesign  ©asidy   2004-2011 , All rights reserved :.